banner.jpg

Ontwerpen van arbeidsvoorwaarden
& verbeteren van overleg


Contact opnemen

Harmonisatie arbeidsvoorwaarden

Wanneer organisaties verschillende arbeidsvoorwaardenpakketten hebben, is harmonisatie van arbeidsvoorwaarden vaak nuttig, want:

  • Voor gelijk werk zijn er dan gelijke arbeidsvoorwaarden, dus geen scheve gezichten in de organisatie
  • De samenwerking binnen teams tussen collega's die hetzelfde werk doen wordt beter
  • Het arbeidsvoorwaardenpakket wordt transparanter en meer up-to-date
  • Er kan beter gestuurd worden op de kosten
  • De administratieve last wordt kleiner en dus goedkoper en er is minder kans op administratieve fouten
  • Het wordt gemakkelijker om naar één gezamenlijke bedrijfscultuur toe te groeien.


Onze aanpak

Bij harmonisatie hanteren we een modulaire ontwerpaanpak. Daarbij werken we van hoofdlijnen naar details.

We starten met het bepalen van gezamenlijke uitgangspunten voor de harmonisatie. Vervolgens maken we een inventarisatie van de bestaande arbeidsvoorwaarden. Dan is helder waar de overeenkomsten en verschillen zitten tussen de verschillende arbeidsvoorwaarden pakketten.

Op basis van de uitgangspunten ontwerpen we voor elke groep van samenhangende regelingen (modules) nieuwe arbeidsvoorwaarden op hoofdlijnen.

Bij het beschrijven van de hoofdlijnen per module laten we ook zien wat de verschillen met de huidige arbeidsvoorwaarden zijn. Afhankelijk van die verschillen ontwerpen we voorstellen voor harmonisatiemaatregelen per module of over het totale pakket. Daarbij maken we een globale inschatting van de kosten en besparingen.

Wanneer overeenstemming is over de hoofdlijnen en harmonisatiemaatregelen, volgt de verdere uitwerking en implementatie.


Voor meer informatie over de aanpak, zie het te downloaden stappenplan harmonisatie arbeidsvoorwaarden.


Onze modulaire ontwerpaanpak heeft belangrijke voordelen ten opzichte van andere, meer traditionele benaderingen:

  • Meer overzicht
  • Kortere doorlooptijd
  • Meer sturing op het harmonisatietraject
  • Bloedgroependiscussies kunnen omzeild worden
  • Lagere harmonisatiekosten
  • Minder ontevredenheid
  • Soepeler overleg met bonden of de OR


Inhoud, proces en communicatie

In onze harmonisatieprojecten steken we niet alleen veel energie in de inhoud van het arbeidsvoorwaardenpakket, maar ook in het proces dat nodig is om het samen eens te worden met management en vakbonden of OR. We besteden veel aandacht aan communicatie en aan het creëren van draagvlak bij medewerkers. Daardoor worden risico's van onrust en gedoe beperkt.


De gevolgen van de harmonisatie voor werknemers kunnen in een persoonlijk arbeidsvoorwaardenoverzicht worden verduidelijkt. Voor het opstellen van deze overzichten schakelen we meestal een externe partner in.


Ervaring

Wij hebben diverse (vaak complexe) harmonisatie opdrachten uitgevoerd, onder meer bij:

  • CNV Connectief
  • ANWB Reizen
  • Sentia
  • Randstad Groep Nederland (adviseur bijzondere OR)
  • IPO
  • Provincie Groningen
  • GGN
  • De Heus Voeders
  • ABN AMRO Hypotheken Groep
  • HJ Heinz

Daarnaast hebben we harmonisaties gedaan bij outsourcing, bijvoorbeeld voor Randstad (in opdracht van de OR) en voor verschillende bedrijfsonderdelen van ABN AMRO.


Ook zijn harmonisaties uitgevoerd als onderdeel van een sociaal plan, zoals bij:

  • Provincie Gelderland
  • ProRail
  • Stadsregio Arnhem Nijmegen
  • ABN AMRO


Starten met een workshop

Bij harmonisatietrajecten starten we meestal met een maatwerk workshop arbeidsvoorwaarden. Daarin bepalen we de kaders en de richting van de harmonisatie.


De juridische kant van harmonisatie

Een HBO-Rechten student van de Juridische Hogeschool Avans-Fontys heeft voor ons een afstudeeronderzoek uitgevoerd naar de juridische (on)mogelijkheden van harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na overgang van onderneming. Het onderzoeksrapport is op te vragen door ons een mail te sturen met vermelding van 'onderzoek harmonisatie'.

Stappenplan harmonisatie arbeidsvoorwaarden

Bij harmonisatie van arbeidsvoorwaarden werken we in hoofdlijnen volgens het stappenplan hiernaast. Natuurlijk doen we dat op maat van de specifieke situatie van de organisatie. Voor een meer uitgewerkte stappenplan zie hieronder bij downloads.

Harmonisatie arbeidsvoorwaarden

"Harmoniseren van arbeidsvoorwaarden bij gefuseerde vakbonden heeft een extra dimensie, namelijk dat een groot deel van de medewerkers waarvoor de cao wordt afgesloten zelf aan onderhandelingstafels zitten. Met begeleiding van Peter is dit proces echter met succes doorlopen en afgerond. De inhoudelijke kennis die Peter mee brengt, maar vooral zijn professionele, onafhankelijke en zeer prettige wijze van begeleiden gaf partijen naast structuur in het proces, de ruimte maar vooral inzicht in elkaars standpunten."


Jolanda van de Weijdeven, Adviseur P&O CNV Connectief


“In de harmonisatie van acht zeer uiteenlopende arbeidsvoorwaardelijke pakketten tot één, heeft hij ons professioneel en slagvaardig door de materie heen geleid. We hebben daarbij vooral ook goed gebruik kunnen maken van zijn creativiteit.”


Robert Verkroost, Directeur HRM bij GGN